Hogyan nevelj olvasó gyereket?
Kiskorában, amikor hét-nyolc éves volt, és már tudott olvasni, vagyis ismerte a betűket, tudta az olvasás technikáját, és értette az olvasott szövegeket, az alsó tagozatos tanéveket követő nyarakon mindennap leültettem olvasni ebéd után, fél-háromnegyed órára, majd egyre hosszabb időre. Délutáni olvasás Korábban én olvastam neki meséket, de akkor már arra kértem, helyezkedjen el kényelmesen, a […]
Kiskorában, amikor hét-nyolc éves volt, és már tudott olvasni, vagyis ismerte a betűket, tudta az olvasás technikáját, és értette az olvasott szövegeket, az alsó tagozatos tanéveket követő nyarakon mindennap leültettem olvasni ebéd után, fél-háromnegyed órára, majd egyre hosszabb időre.
Délutáni olvasás
Korábban én olvastam neki meséket, de akkor már arra kértem, helyezkedjen el kényelmesen, a teraszon a napernyő alatt, az ágyban vagy a fotelban, és olvasson. Olvasásra cseréltük a délutáni alvást. Eleinte lázadozott, de elmagyaráztam neki, hogy erre azért van szükség, hogy profi olvasó váljon belőle. Az olvasás olyan, mint minden más, amit gyerekkorunkban – vagy akár felnőttként – megtanulunk: gyakorolni kell ahhoz, hogy igazán jól menjen. A gyerekek gyakorolják a járást, a beszédet, csak ez szinte észrevétlenül történik, olyan természetes. Aztán a nagyobbak az edzésen gyakorolják a mozdulatokat, amelyek a legszebb piruetthez vagy kosárra dobáshoz szükségesek. Gyakorolnak a zongora- vagy hegedűórán. Ugyanez kell az olvasáshoz is. Sokat kell csinálni ahhoz, hogy biztosan és jól menjen, és örömet okozzon.
A cikk folytatását a 2019. december 18-án megjelent Gyereklélek magazinban találod!