Hol kapható?

Gond van a suliban

Az iskolaérettségi vizsgálat eredménye szuper lett, az óvónéni azt mondta, minden rendben lesz. Aztán kiderül – talán nem is elsőben, csak harmadikban –, hogy mégsem stimmel valami. Sok a fekete pont, a gyerek nem tud egyedül tanulni. Lehet, hogy ennél is nagyobb a baj: verekszik, hisztizik, vagy folyton fáj a hasa. Mi lehet a háttérben? Hogy segíthet a képességdiagnosztika az iskolai problémák megoldásában? Szűcs Imre Lórántot kérdeztük, a Nagykép tanácsadó centrum szakpszichológusát.

„Jellemzően akkor jönnek el hozzám a szülők, ha iskolás gyereküknél magatartásbeli vagy teljesítményproblémákat tapasztalnak. Fontos azonban tudni, hogy a képességdiagnosztikai módszernek van egy preventív oldala is. Képes arra, hogy akár egy 5-6 éves gyereknél előre jelezze, ha várható valamilyen iskolai nehézség. Ilyenkor nem kell megvárni az elakadást, korábban el lehet kezdeni a fejlesztést” – magyarázza Szűcs Imre Lóránt. A nagycsoportos óvodások számára kötelező állami iskolaérettségi szűrővizsgálatok éppen ezt a megelőző feladatot hivatottak ellátni. A rendszer azonban nem tökéletes – ahogy Szűcs Imre Lóránt mondja, főleg azért, mert ezek a vizsgálatok „a minimumszintre mérnek”, vagyis csak a nagyon szembeszökő kockázatokat szűrik. „Az optimumszint följebb van. Minél több képessége van a gyereknek ezen az optimális szinten, annál könnyebben fogja venni az akadályokat. Ez az, amit szülőként mind szeretnénk látni: vigyorogva megy a gyerek suliba, szeret olvasni, a kisujjából kirázza, és ehhez nem kell se okosnak, se zseninek lennie.”

A Nagyképnél a vizsgálat egy iskolai napot próbál modellezni, ezért a gyerek életkortól függően 4-5x 45 percet tölt el a pszichológussal. Ezt egy beszélgetés előzi meg a szakember és a szülők között. Ha a szakember olyan elakadást észlel a gyermeknél, amin lehet változtatni, fejlesztést, terápiát fog javasolni. A mozgásterápia az egyik irány, de ezt sem szabad mindenhatónak képzelni. Szűcs Imre szerint mostanában épült be a közgondolkodásba, hogy a mozgásfejlődés és az iskolai teljesítmény összefügg, és a szülők buzgalmukban „mindent TSMT-zni vagy alapozózni akarnak”. A mozgásterápia bizonyos részterületeket valóban hatékonyan fejleszthet, segítségével az iskolai nehézségek rizikófaktora csökkenthető. A körülötte kialakult hype azonban elfedi, hogy mi minden okozhat még elakadást a gyereknél.

A cikk folytatása a Gyereklélek magazin 2018. áprilisi számában olvasható.